Wanneer je een eigen bedrijf hebt, dan is het natuurlijk van belang dat je op een gegeven moment je bedrijf laat groeien. Zeker als zaken erg goed gaan, is het prettig om soms wat werk uit handen te geven. Dit kun je doen door personeel aan te nemen. Personeel aannemen als ondernemer kan een hele grote stap zijn, vooral als je hier geen ervaring mee hebt. Hieronder lees je precies waar je aan kunt denken als je personeel aan wil nemen voor je bedrijf.
Wanneer is het juiste moment om personeel aan te nemen?
Om te beginnen is het natuurlijk goed om te kijken wanneer de juiste tijd is om personeel aan te nemen. Een werknemer kan je namelijk helpen op verschillende fronten, maar er moet natuurlijk wel genoeg werk zijn. Het is dus een goed moment om personeel aan te nemen als je een groeiende werkdruk hebt en zelf weinig tijd hebt om met deze werkdruk om te gaan. Daarnaast kan het ook gaan om een specialisatie die jezelf niet beheert maar wel nodig hebt. Op die manier kan je bedrijf op rolletjes blijven lopen, zonder al te veel moeite. Werk uit handen geven is goed voor je bedrijf, aangezien je er op die manier zelf ook niet eronder doorgaat.
Type werknemer kiezen
Daarnaast is het ook goed om te kijken wat voor type werknemer je wil hebben. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om iemand een vast contract aan te bieden. Hij of zij blijft dan voor onbepaalde tijd voor jouw bedrijf werken. Ook kun je kiezen voor een tijdelijk contract van ongeveer een jaar. In dit jaar kun je kijken hoe het bevalt en of je langer met degene door wil werken. Kiezen voor een freelancer of een zzp’er is ook een goede optie. Zo kan je het werk uitbesteden, zonder dat je er te veel aan vastzit.
Administratie uitbesteden
Als je een werknemer hebt gevonden, dan komt er wel veel administratief werk bij kijken. Zo moet je zorgen voor een goed contract, moet je salarisadministratie bijhouden en komen er nog genoeg andere zaken bij kijken. Gelukkig kun je gebruikmaken van interim hr services. Zij kunnen je helpen om de administratie in orde te krijgen als het gaat om het aannemen van nieuwe werknemers en de administratie ervan. Hierdoor kost het voor jou weinig tijd en kun je zonder problemen aan de slag gaan. Kijk dus snel wat hr consultancy voor jouw bedrijf kan betekenen en neem een nieuwe werknemer aan.
Het werven van nieuwe collega’s
Een nieuwe collega is natuurlijk een grote verandering binnen een team en een bedrijf. Zo is het van belang dat je gaat kijken hoe je dit het beste uit kunt gaan zoeken. Zo moet je gaan kijken wie je precies zoekt, welke kwaliteiten de ander moet hebben en moet je de functie duidelijk gaan omschrijven, zodat mensen erop kunnen reageren. Je kunt gemakkelijk de vacatures plaatsen op LinkedIn, vacaturebanken of juist delen in je eigen netwerk. Op die manier kun je mensen selecteren die bij jou op gesprek mogen komen om de vacature te vervullen.
Sollicitatie en keuze
Als laatste is het natuurlijk van belang dat je gaat kijken wie er daadwerkelijk bij jou mag komen werken. Zo komen verschillende geïnteresseerde sollicitanten langs en is het aan jou om de juiste beslissing te maken. Je kunt ze bepaalde vragen stellen om meer over hen te weten te komen, je kunt kijken of je een goede klik hebt met de sollicitant, of je zorgt voor een proefopdracht. Op die manier kun je kijken of ze het werk goed begrijpen en of ze het op een juiste manier kunnen uitvoeren. Kijk dus snel wie er passend is binnen jouw bedrijf en geef langzamerhand het werk uit handen.
Dit is een gastartikel van Parakar.eu
Geen opmerkingen
Een reactie posten