Starten met ondernemen in 2025? 5 dingen die je in ieder geval moet regelen - The Budget Life | Blog over geld besparen, verdienen & investeren

Theme Layout

Boxed or Wide or Framed

Theme Translation

Display Featured Slider

Featured Slider Styles

Display Trending Posts

Display Instagram Footer

No

Dark or Light Style

Light

Zoeken

Sticky Menubar[On/Off]

on

Preloader[On/Off]

off

Fixed Menu (yes/no)

yes

Sticky Sidebar

on

Infinite Scrolling[On/Off]

off

Post Styles[Simple/List/Grid]

Simple

Featured Slider

Featured

Headers [Header1/Header2]

header2

Starten met ondernemen in 2025? 5 dingen die je in ieder geval moet regelen


Toen ik in 2020 begon met fulltime ondernemen, had ik maar al te graag zo'n lijstje gehad als het lijstje dat ik nu met je ga delen. Als je uiteindelijk de stap hebt genomen om een eigen onderneming te starten, komt er - na al het wikken en wegen en de knoop doorhakken - heel veel bij kijken. Van je boekhouding tot verzekeringen en van een zakelijke rekening tot het vinden van opdrachtgevers.

Sta jij op het punt om in 2025 te beginnen met ondernemen? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? In dit artikel deel ik een lijstje met de belangrijkste dingen die je moet regelen om te starten.

1. Maak een plan voor het vinden van je eerste opdrachtgevers

Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, is het verstandig om na te denken over hoe je aan je eerste klanten gaat komen. Een uitgebreid ondernemingsplan is meestal niet nodig, maar een kort actieplan kan je enorm helpen. 

  1. Gebruik je bestaande netwerk: Laat familie, vrienden en oud-collega's weten dat je voor jezelf begint. Mijn eerste klanten waren bijvoorbeeld een oud-studiegenoot, een vriend van de middelbare school en iemand uit mijn kerk.
  2. Wees actief op sociale media: Gebruik platforms zoals LinkedIn om je expertise te delen en potentiële klanten te bereiken. Zelf haal ik als freelance online marketeer nog steeds 80% van mijn klanten uit LinkedIn en zorgde dit platform echt voor een vliegende start van mijn ondernemersavontuur!
  3. Ga naar netwerkbijeenkomsten: Oké, hiervoor moet je altijd even een drempel over - maar het is mega waardevol. Ontmoet andere professionals in je branche en laat zien wat je te bieden hebt.
  4. Maak gebruik van online platforms: Websites zoals Freelance.nl kunnen je helpen bij het vinden van opdrachten.
  5. Overweeg samenwerking met andere zzp'ers: Bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij een zzp-collectief, ondernemersclub of coworking. Niet alleen gezellig, maar ook waardevol omdat je elkaar opdrachten kunt doorspelen.

2. Inschrijven bij de KvK

Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) is voor de meeste ondernemers verplicht. Je moet je inschrijven binnen één week nadat je bent gestart of uiterlijk één week voordat je start met je onderneming. De kosten voor inschrijving bedragen in 2025 €82,25.

3. Aanvragen btw-nummer

Na je inschrijving bij de KvK ontvang je automatisch bericht van de Belastingdienst over je btw-nummer. Je krijgt twee nummers:

  1. Een btw-identificatienummer (btw-id) voor gebruik op facturen en in communicatie met klanten.
  2. Een omzetbelastingnummer (ob-nummer) voor communicatie met de Belastingdienst.

Het aanvragen van een btw-nummer is verplicht, ook als je gebruik maakt van de kleineondernemersregeling (KOR) of als je in een btw-vrijgestelde sector werkt.

4. Open een zakelijke rekening

Hoewel het wettelijk niet verplicht is, is het sterk aan te raden om een zakelijke rekening te openen. Voor 2020 had ik al wel een KvK-inschrijving, maar geen aparte zakelijke rekening. Alle zakelijke en privé inkomsten en uitgaven liepen door elkaar heen en ik kan je vertellen: dat is écht niet handig.

Een zakelijke rekening helpt je om je zakelijke en privé-uitgaven gescheiden te houden - het is echt een stuk overzichtelijker. Open je zakelijke rekening bijvoorbeeld bij Knab: een bank waar heel veel zzp'ers een zakelijke rekening hebben (net als ik!)

Bij het kiezen van een zakelijke rekening, let op:

  • Maandelijkse kosten en transactiekosten
  • Functionaliteiten zoals het (gratis) aanmaken van meerdere rekeningen of het instellen van automatische overboekingen
  • Spaarrente op een eventuele zakelijke spaarrekening
  • Mogelijkheden voor koppeling met boekhoudprogramma's

5. Regel je verzekeringen

Als ondernemer loop je risico's die je als werknemer niet had. Daarom is het belangrijk om de juiste zzp verzekeringen af te sluiten:

  1. Aansprakelijkheidsverzekering: Deze is niet wettelijk verplicht, maar wel sterk aan te raden. Het beschermt je bijvoorbeeld tegen claims wanneer je als ondernemer schade veroorzaakt bij een klant. Toch een fijn gevoel om dit goed geregeld te hebben en erg duur is zo'n verzekering niet: de kosten liggen meestal tussen €8 en €15 per maand.
  2. Rechtsbijstandverzekering: Deze verzekering biedt juridische hulp bij conflicten, bijvoorbeeld als een opdrachtgever weigert te betalen. Ik heb deze ook direct bij de start afgesloten en inmiddels heb ik hier twee keer gebruik van moeten maken toen opdrachtgevers mijn factuur niet betaalden. Het gaat al snel om duizenden euro's, dus ik ben heel blij dat ik deze verzekering heb afgesloten!
  3. Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV): Dit is de duurste zakelijke verzekering, maar beschermt je inkomen bij langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid. En dat is toch ook erg belangrijk. Net als de andere verzekeringen, is ook de premie voor de AVO fiscaal aftrekbaar.

Ik hoop dat dit lijstje je op weg helpt om de belangrijkste dingen voor je onderneming te regelen. Zo ga je met een gerust gevoel je ondernemersavontuur aan. Succes!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Knab.

Deze blogs vind je misschien ook leuk:

Geen opmerkingen

Een reactie posten