De afgelopen vijf jaar heeft de wereld niet stilgezeten: integendeel, het lijkt alsof elke dag nieuwe ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Van AI en data, tot aan de energietransitie en de haperende economie: veel van deze trends zullen altijd nog invloed hebben op hoe we handel drijven. Hoe kun je daar het beste op inspelen als ondernemer? In dit blog vertellen we meer over de impact van digitale trends van dit jaar.
De discussie rondom AI
De maatschappij kan de generatieve AI niet meer uit de weg gaan, gezien hoe het het bedrijfsleven en dagelijkse werken zo sterk heeft veranderd. Momenteel is ChatGPT een van de snelst groeiende platformen ooit en uit alle hoeken duiken concurrenten op. Veel grote bedrijven en startups hebben al AI in hun dienstverlening en producten verwerkt. De potentie die AI dus met zich meebrengt, is eindeloos. Als ondernemer kun je hier ook slim op inspelen, door het te integreren in je customer experience journey of het automatiseren van bepaalde processen. Bovendien kan het helpen met het meedenken van nieuwe kansen voor je bedrijf. Uiteraard heeft AI nog zijn beperkingen, dus ga hier wel verstandig mee om!
Het belang van menselijke skills
Een ander gevolg van de verwerking van AI in het bedrijfsleven is de nadruk op bepaalde vaardigheden die mensen met zich meebrengen. Vooralsnog blijft het belangrijk dat mensen de wereld van AI en digitale transformatie goed begrijpen, nog steeds beschouwd moeten worden in het sollicitatieproces. Als iemand ook nog eens handige trainingen heeft gevolgd zoals AZ 104, dan zou dit niet onopgemerkt moeten blijven. Echter is het ook zo dat bepaalde vaardigheden die AI kan automatiseren hiermee wegvallen. Daarom blijft het belangrijk om ook te kijken naar de soft skills van een sollicitant of werknemer: is degene communicatief vaardig en weet diegene hoe ze problemen kunnen aanpakken? Flexibiliteit is ook een vereiste skill, dankzij de nieuwe realiteit waarin we ons bevinden.
Data en digitale transformatie
Als je je klant echt wilt leren kennen, dan zul je continu en consistent data moeten verzamelen en dit kunnen begrijpen. Alleen zo heeft je onderneming baat bij de algemene customer experience. Echter is data niet alleen belangrijk hiervoor, maar ook om problemen zoals personeelstekorten en hoge kosten op te lossen. Zet je data dus strategisch in. Op de lange termijn zullen de juiste inzichten zorgen voor klanten die langer bij je blijven, efficiëntie en automatisering. AI kun je hier zeker in steunen en je een duwtje in de rug nemen. Als ondernemer moet je jezelf dus afvragen waar je nu staat en wilt zijn in de tijd van digitale transformatie.
Dit is een gastartikel van master-it.nl
Geen opmerkingen
Een reactie posten