Ga je binnenkort starten met ondernemen? Dan komt er veel op je af. Een KvK-inschrijving, een boekhoudpakket kiezen, zakelijke verzekeringen regelen... je hebt binnen no time een flinke waslijst voor je met zaken die je moet regelen.
Inmiddels ben ik alweer in mijn vierde full time ondernemersjaar beland en deel ik graag 4 tips met je. Dit zijn 4 dingen die handig zijn om online te regelen als je start met ondernemen. Voor zzp'ers en freelancers, maar ook voor ondernemers.
Tip 1: Schaf een zakelijk telefoonnummer aan
Wat voor soort onderneming je ook gaat starten, de kans is groot dat zakelijk en privé al best wel snel door elkaar gaan lopen. Terwijl je aan het einde van de middag boodschappen doet, belt een klant je op en als je achter je computer aan het werk bent, belt een vriend je op hoe laat je elkaar ook alweer ziet vanavond.
Onhandig én allesbehalve bevorderend voor je productiviteit.
Privé en zakelijke telefoontjes houd je beter gescheiden met een apart, zakelijk telefoonnummer. Dat is bijvoorbeeld een telefoonnummer met netnummer 085 dat in veel gevallen ook nog eens een stuk professioneler staat dan een 06-nummer op je website of bedrijfsbus.
Zo'n zakelijk telefoonnummer kun je online heel simpel én voordelig (voor nog geen €10,- per maand) aanschaffen, bijvoorbeeld via Rinkel.com. Het fijne is: je hoeft niet twee verschillende mobiele telefoons bij je te dragen of een aparte telefoon met vaste telefoon op je werkplek te zetten.
Telefoontjes die binnenkomen op je zakelijke telefoonnummer, worden gewoon doorgeschakeld naar je privénummer.
Maar je kan wel bepalen op welke dagen/tijdstippen die zakelijke telefoontjes daadwerkelijk worden doorgeschakeld naar jou. Je kan ook instellen dat zakelijke oproepen bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen direct naar je (zakelijke) voicemail worden gestuurd.
Zo word je niet lastiggevallen met zakelijke vragen als je niet aan het werk bent.
Tip 2: Bouw een website en schaf een zakelijk e-mailadres aan
Een website bouwen: anno 2023 misschien een voor de hand liggende tip, maar mijn tip is vooral: besteed hier niet te veel aandacht aan, als dat ook niet nodig is. Veel startende ondernemers besteden tientallen uren aan het schrijven van websiteteksten en/of het bouwen van een site. Of ze investeren duizenden euro's in de ontwikkeling van een logo en de bouw van hun website door een webdeveloper.
In veel gevallen is dat niet nodig, zeker niet als je als zzp'er of freelancer aan de slag gaat. Een simpele website voldoet vaak al en is meer dan voldoende om je eerste klanten binnen te krijgen. Ik kreeg uiteindelijk de meeste klanten via-via of via LinkedIn. Mijn website is absoluut niet mijn belangrijkste verkeersbron voor klanten en dus ben ik blij dat ik hier niet te veel tijd en geld aan heb besteed.
Als je een domeinnaam en hosting voor je website hebt aangeschaft, kan je daar vaak ook een zakelijk e-mailadres aan koppelen. Een zakelijk e-mailadres is zo aangemaakt, kost niet veel en staat in mijn optiek veel professioneler dan een Hotmail- of Gmail-mailadres. Wat mij betreft dus een dikke aanrader om te regelen!
Tip 3: Maak een Google Business Profile aan
Als potentiële klanten in de zoekmachine Google zoeken naar jouw (bedrijfs)naam, dan is de Google Business Profile sectie op de zoekresultatenpagina dé ultieme plek om hen van relevante informatie te voorzien.
Alleen, die moet je wél zelf aanmaken. Dit kan gewoon gratis en is ook nog eens simpel. Je vult hier je bedrijfsnaam, contactinformatie en openingstijden in en kan ook wat foto's toevoegen. Bijvoorbeeld van je bedrijfspand (als dat interessant is) van jezelf of foto's waarop je dienstverlening te zien is.
Vergeet niet hier je zojuist aangeschafte zakelijke telefoonnummer aan toe te voegen, want dit is vaak ook de plek waar (potentiële) klanten zoeken naar jouw contactgegevens.
Tip 4: Maak één of meerdere social media accounts aan voor je bedrijf
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Rinkel.com.
Geen opmerkingen
Een reactie posten