Verkoop je als ondernemer producten? Welke items je ook verkoopt: je wilt uiteraard veel winst maken. Dit hangt van een heleboel factoren af. Hoe zorg je nu dat je je winst vergroot? Lees verder voor handige tips.
Luister naar de klantwensen
De klant is koning! Je kunt maar beter luisteren naar de wensen van je klanten, en hierop inspelen. Zo is de kans namelijk groter dat klanten iets bij je kopen én dat ze tevreden zijn. Tevreden klanten komen sneller terug. Tel uit je winst! Het imago van je bedrijf verbetert ook wanneer je inzet op klanttevredenheid. Je kunt in jouw branche onderzoek doen naar wat klanten willen. Verder zijn er ook algemene klantwensen, bijvoorbeeld omtrent klantenservice en betalingen. Doe je aan fysieke verkoop van je producten? Zorg voor een modern pinapparaat, om betalingen veilig en snel af te kunnen ronden. Een mobiel pinapparaat is handig, omdat je dit apparaat altijd en overal kunt gebruiken. Dat is wel zo praktisch.
Modern betaalsysteem
Over betalingen gesproken: hier gaan we nog wat verder op in. Een overzichtelijk en modern betaalsysteem maakt namelijk dat je de lopende zaken goed in de gaten kunt houden. Zo kun je ook aansturen op meer winst, bijvoorbeeld door minder uit te geven. Met POS blijf je op de hoogte van de financiën, wat staat voor ‘point of sale’. Hardware en software worden gecombineerd, tot één overzichtelijk systeem. Van een pinautomaat tot cloudsoftware, om inkomsten, klantrelatiebeheer en voorraad te controleren. Het scheelt ook tijd om dit middels een slim systeem te laten verlopen. De tijd die je overhoudt, kun je weer in andere relevante bedrijfszaken steken!
Uitgaven verlagen
Om meer winst te maken, moet je minder uitgaven hebben. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, want in de meeste bedrijven moeten er nu eenmaal aankopen worden gedaan. Probeer wel kritisch te kijken naar de uitgaven. Is alles noodzakelijk? Kan het op een goedkopere manier? Lever niet per se in op kwaliteit, maar maak wel de juiste overwegingen. Zeker als de winst tegenvalt. Al is dit tevens bij een goedlopend bedrijf een slimme manier van bedrijfsvoering.
Marketing is essentieel
Of het nu je specialiteit is of niet: goede marketing is belangrijk bij de verkoop van producten. Het is immers dé manier om nieuwe en bestaande klanten te bereiken. Onderschat dit niet! Gericht op zoekmachines, social media of offline uitingen: bedenk op welke manier je marketinguitingen het best kunt inzetten. Of laat dit uitvoeren door een professionele partij.
Prijsbepaling producten
Denk goed na over de prijsbepaling van de producten. Houd je concurrenten bijvoorbeeld goed in de gaten, want je wilt niet ver afwijken van de prijs die anderen vragen voor soortgelijke producten. Marktwerking is immers relevant. Ook je klanten houden zich hiermee bezig, door prijzen te vergelijken. Vraag aan de ene kant dus nooit te veel voor je producten, maar aan de andere kant ook weer nooit te weinig. Dit kan behoorlijk variëren door de tijd heen – afhankelijk van de productgroep –, dus het is iets om in de gaten te blijven houden!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met MyPOS.com
Geen opmerkingen
Een reactie posten