6 januari 2020: ik weet het nog goed. Het was de eerste dag van mijn nieuwe leven als freelancer. Ik had daarvoor dik 4 jaar in loondienst gewerkt, altijd wel wat side hustles gehad en besloot dat het nu tijd was voor het echte werk: fulltime freelancen. Ik had een bureau gehuurd bij een coworkingspace waar ik die eerste maandag van januari aanschoof.
Van tevoren had ik natuurlijk nagedacht over wat ik ging doen. Ik had mijn diensten uitgewerkt, mijn tarieven bepaald, een omzetdoel bepaald (ook maar wat gegokt)... maar toen ik achter dat bureau ging zitten en naar mijn scherm staarde, weet ik nog dat ik dacht: Wat ga ik nu eigenlijk precies doen?
Nu, bijna 3 jaar later, voelt het in ieder geval alsof ik steeds beter weet wat ik aan het doen ben. Ik voel me steeds zekerder van mijn talenten als online marketeer én als ondernemer, ik werk op superleuke projecten en ook van mijn omzet word ik blij. Die groeit vrijwel maandelijks. Blijkbaar doe ik toch iets goed, dus! 😉
Heb je plannen om te starten met ondernemen of freelancen? Of werk je al een tijdje als freelancer en denk je: die omzet móét hoger kunnen? In dit artikel vertel ik je welke stappen ik heb ondernomen om mijn omzet als freelancer te verhogen.
1. Informatie verzamelen van experts
2. Inzicht in je zakelijke inkomsten en uitgaven creëren
Nadat ik informatie had verzameld, was het de hoogste tijd om aan de slag te gaan met alle tips en tricks. En voordat je kan groeien in je omzet (en winst), moet je natuurlijk weten wat er maandelijks binnenkomt en uitgaat. Net als bij je persoonlijke financiën, dus!
Ik schafte een boekhoudpakket aan waarmee ik facturen kon versturen en legde de koppeling met mijn zakelijke bankrekening. Daardoor worden alle transacties ingelezen in het boekhoudpakket en zie ik niets over het hoofd. Elke transactie koppel ik aan een categorie, zodat ik ook precies kan zien aan welke categorieën ik in welke periode welk bedrag heb uitgegeven.
Ook de Profit First methode bracht ik - met mijn eigen draai - in de praktijk.
Ik maak jaarlijks een inschatting van de zakelijke kosten die ik verwacht te maken. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor mijn werkplek, een laptop, opleidingen en kantoorartikelen.
Ook maak ik een prognose van mijn omzet. Als ik mijn kosten van mijn omzet aftrek, weet ik wat mijn winst is. Daarover betaal ik uiteindelijk belasting. Ik weet ook op welke aftrekposten ik recht heb en maak zo dus een berekening van het bedrag dat ik uiteindelijk aan belasting moet betalen: dat is in mijn geval zo'n 30% van de omzet. Maandelijks zet ik dus standaard 30% van mijn omzet opzij, op een aparte rekening. Bij Knab, mijn zakelijke rekening, kan je tot wel 5 rekeningen gratis aanmaken, heel handig om het overzicht te bewaken.
Zodra mijn opdrachtgevers hun facturen hebben betaald, zet ik eerst 21% op mijn rekening "BTW & Belasting". Dit moet ik sowieso afdragen. Met het bedrag dat dan nog overblijft (mijn omzet) doe ik het volgende:
- 30% gaat naar de rekening "BTW & Belasting"
- 10% gaat naar de rekening "Kosten"
- 10% gaat naar mijn zakelijke spaarrekening (mijn winstrekening/buffer voor mindere tijden)
- 50% gaat naar mijn persoonlijke rekening. Dit is mijn salaris.
Daarnaast houd ik nog een Spreadsheet bij met mijn verwachte omzet. Hierin noteer ik per maand welke opdrachten ik die maand afrond en welke omzet dat oplevert.
Zo weet ik continu hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel geld eruit gaat en kan ik dus ook zoeken naar mogelijkheden om mijn omzet te verhogen.
3. Verdienmodellen onder de loep nemen
Als freelance online marketeer werk ik voornamelijk uurtje factuurtje. Op zich prima, maar je snijd jezelf er ook een beetje mee in de vingers.
Als je net begint, doe je bijvoorbeeld 4 uur over een opdracht en vraag je €50 per uur. Een tijd later, ben je een stuk sneller geworden in datzelfde werk en doe je nog maar 2 uur over eenzelfde opdracht en vraag je €75 per uur. Je snapt 'm, dan houd je dus onder de streep minder over.
In mijn werkveld is het nu eenmaal gebruikelijk om met uurtarieven te werken (ik werk bijvoorbeeld voor een klant 70 uur per maand). Gelukkig heb ik ook andere verdienmodellen die niet per uur worden afgerekend. Zo verdien ik geld met affiliate marketing en advertorials op mijn blog The Budget Life en andere websites. Relatief gezien houd ik daar veel meer aan over per geïnvesteerd uur dan wanneer ik uurtje factuurtje voor een marketingopdrachtgever werk.
Soms is het gewoonweg niet anders, maar ik vind het wel altijd een leuke en belangrijke uitdaging om te kijken hoe ik zoveel mogelijk geld per geïnvesteerd uur kan overhouden.
4. Met andere ondernemers praten over hun (uur)tarieven
Omdat ik altijd bij marketingbureaus had gewerkt, wist ik wel een beetje wat gebruikelijke uurtarieven voor marketingspecialisten zijn. Dat gaf me wel wat richting toen ik voor mezelf begon als freelancer. Maar toch twijfelde ik. Vroeg ik niet te veel? Of juist te weinig? Ik besloot dan ook de stoute schoenen aan te trekken en het gewoon eens aan andere freelancers en ondernemers te vragen in mijn sector, die ik inmiddels al wat beter kende. Gelukkig heb ik best wat vrienden en kennissen die ook ondernemer zijn in de marketingsector, waarbij ik het sowieso een stuk minder spannend vond om te vragen wat hun (uur)tarieven zijn.
Zo ontdekte ik bijvoorbeeld dat ik bij de meeste projecten eigenlijk een prima, gemiddeld tarief vroeg, maar dat ik soms ook best mijn uurtarief kon verhogen.
5. Uurtarief verhogen
Als je in loondienst werkt, lobby je misschien zelf wel regelmatig bij je baas om een loonsverhoging. Of je krijgt periodiek een vaste loonsverhoging zoals vastgelegd is in de CAO.
Als je ondernemer bent, ben je zelf verantwoordelijk voor een eventuele loonsverhoging. Tot nu toe heb ik elke keer in januari mijn uurtarief met €5 verhoogd. Ook bij nieuwe klussen, leg ik wel eens een hoger uurtarief neer, omdat dat bijvoorbeeld meer strategisch werk vergt of omdat ik inmiddels weer relevante kennis heb opgedaan bij een ander project, waardoor ik als het ware "meer waard" ben geworden.
Het kan in het begin best spannend zijn om bij een bestaande opdrachtgever aan te geven dat je uurtarief stijgt. Maar, zeker met de hoge inflatie van dit moment, is dat helemaal niet gek. Weet wat je waard bent, durf erop te vertrouwen. Het is mij nog nooit overkomen dat - toen ik aankondigde dat ik mijn uurtarief zou verhogen - de opdrachtgever de samenwerking wilde stoppen.
Ik hoop dat deze tips je helpen om je omzet als freelancer of ondernemer te verhogen. Succes!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Marissa Bonants.
Geen opmerkingen
Een reactie posten