Langzaam rijden: het is één van mijn grootste ergernissen. Niet alleen vind ik het zélf vreselijk om langzaam te rijden, ook medeweggebruikers die besluiten om 30 kilometer per uur te gaan rijden op een weg waar je 50 kilometer per uur mag rijden, wil ik het liefst een héél klein tikje geven. Uiteraard houd ik me in, maak je maar geen zorgen, maar het liefst zou ik gewoon lekker met 150 kilometer per uur over de Nederlandse snelwegen sjeesen.
"Helaas" kan dat niet. Sterker nog: sinds maart 2020 mogen we overdag nog maar 100 kilometer per uur rijden op de Nederlandse snelwegen (bron: Rijkswaterstaat). De reden? De stikstofneerslag in de natuur verminderen. Na 19.00u wordt die snelheid op sommige snelwegen opgehoogd naar 120 of 130 kilometer per uur. Je kan je vast voorstellen dat ik met m'n ongeduldige karakter het liefst snelwegen vermijd tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds. Als het even kan, vertrek ik liever een uurtje later zodat ik wél 130 kilometer per uur kan rijden.
Dat is altijd zo geweest, totdat de benzineprijzen zo enorm stegen. Want ik weet natuurlijk ook dat - hoe fijn ik het ook vind om zo hard te rijden - ik daarvoor betaal. En ik ben en blijf Nicole van The Budget Life, een rasechte koopjesjager mét een enorme voorliefde voor besparen. Dus besloot ik dat het de hoogste tijd was om eens uit te zoeken: wat kost dat hard rijden me nou? Oftewel: wat bespaar je nu eigenlijk door 100 kilometer per uur te rijden in plaats van 130? Ik zocht het voor je uit!
Hoe beïnvloedt je rijsnelheid je benzineverbruik?
Hard rijden is dus duurder. Maar hoe komt dat? Simpel: als je harder rijdt, moet je automotor harder werken. Je auto verbruikt dan meer benzine of diesel, waardoor je duurder uit bent als je harder rijdt.
Naast je snelheid, hebben bijvoorbeeld ook de duur van een autorit en de plek waar je rijdt invloed op je benzineverbruik. Als je binnen de bebouwde kom rijdt, continu schakelt, remt en gas geeft, verbruikt je auto relatief meer dan wanneer je een lang stuk op de snelweg rijdt waarop je niet hoeft te schakelen of remmen.
Ter vergelijking: als je binnen de bebouwde kom gemiddeld 30 kilometer per uur rijdt (en dus veel remt/optrekt/schakelt) verbruikt je auto vaak nog meer dan wanneer je constant 130 kilometer per uur rijdt.
Ook het type auto dat je rijdt is natuurlijk van invloed op je benzineverbruik. Een lichte auto verbruikt al snel minder dan een zware auto. En ook nieuwere auto's verbruiken vaak minder dan oude(re) auto's.
Hoe groot is de besparing als je 100 km/u rijdt?
Tabel: zoveel bespaar je door 100 kilometer per uur te rijden met een benzineauto
- Een afstand van 100 kilometer (op de autosnelweg)
- De hoeveelheid liter benzine die je verbruikt op basis van verschillende snelheden (bron: Milieucentraal)
- Verschillende snelheden: 100 km/u, 110 km/u, 120 km/u en 130 km/u
- Een gemiddelde benzineprijs van €2,30
Hoewel het qua handhaving allemaal wel weer lastig zal zijn, zou het leuk zijn als elektrische auto's - zonder uitstoot - wel gewoon lekker door mogen racen. Zie ik daar een extra rijbaan aankomen voor elektrische racers? :)
BeantwoordenVerwijderen