Een aantal weken geleden publiceerde ik dit artikel over de zoektocht naar een boekhoudprogramma. Je kon toen al lezen dat ik jarenlang mijn eigen administratie doe met behulp van een Excel-bestand, ik maak mijn offertes in een Word-bestand en doe mijn zakelijke en privé-uitgaven vanaf één rekening. Behoorlijk houtje-touwtje dus en daarom niet alleen onnodig ingewikkeld, maar ook nog eens hartstikke foutgevoelig.
Inmiddels heb ik de keuze gemaakt voor een boekhoudpakket en ga ik met ingang van 1 januari aan de slag met Moneybird. Maar nu dient het volgende dilemma zich aan: blijf ik mijn eigen boekhouding doen of ga ik - na het vier jaar zelf te hebben gedaan zonder al te veel kennis - eindelijk mijn administratie uitbesteden?
In mijn eerste jaar als parttime ondernemer verdiende ik een kleine €2.000 met mijn blog, maar dit jaar behaal ik een omzet van om en nabij €16.000. Je kunt je voorstellen dat bij een grotere omzet, ook grotere klanten en ingewikkeldere administratie horen. Zo kan ik dit jaar geen gebruik meer maken van de kleineondernemersregeling en maak ik ook meer kosten. Ik zit boordevol vragen en elk kwartaal als ik btw-aangifte doe, vraag ik mezelf keer op keer af of ik het wel écht goed doe. Eerlijk gezegd heb ik - als het om zakelijke financiën aankomt - vaak geen idee wat ik aan het doen ben.
En ik heb zo'n vermoeden dat ik niet de enige ondernemer ben die daarmee worstelt. De vraag 'Ga ik mijn administratie zelf doen of uitbesteden?' staat dan ook hoog op de agenda om beantwoord te worden. In dit artikel ze ik de voor- en nadelen tegenover elkaar en vertel ik je tot welke keuze ik uiteindelijk ben gekomen.
Zelf doen of uitbesteden?
De voor- en nadelen van je boekhouding zelf doen of uitbesteden, zijn wat mij betreft vrij duidelijk. Zelf je administratie doen is in eerste instantie een stuk goedkoper (je hoeft immers geen boekhouder te betalen), maar je doet er zelf ongetwijfeld een stuk langer over de kans is groter dat je fouten maakt. Bovendien is er niemand die meekijkt (behalve de Belastingdienst je die flinke boetes geeft als je het fout doet) en je proactief advies kan geven over aftrekposten en financiën.Je administratie uitbesteden is een kostenpost, maar kan je uiteindelijk een hoop geld opleveren. Ten eerste bespaar je je eigen tijd en kun je die uren overhouden voor datgene waar je écht goed in bent en ondernemer voor bent geworden. Bovendien kan een boekhouder je interessante tips en adviezen geven waardoor je op den duur juist zult gaan besparen.
Ik heb er lang over getwijfeld, maar door deze voordelen zo zwart op wit te zetten, was de keuze uiteindelijk snel gemaakt. Ik wilde heel graag een boekhouder inschakelen om me te helpen, maar wil wel graag zelf grip houden op mijn financiën en goed begrijpen waar ik mee bezig ben.
Waar schakel je een boekhouder voor in?
Een boekhouder kan jou als ondernemer helpen bij allerlei zaken. De kosten van een boekhouder zijn voornamelijk afhankelijk van de specifieke taken die je uit wil besteden. Verstuur je bijvoorbeeld zelf facturen en boek je zelf jouw inkoopfacturen in? Dan hoef je 'alleen' nog maar de btw-aangifte en inkomstenbelastingaangifte uit te besteden. Maar wat denk je van zaken zoals belastingadvies, prognoses en een winst- en verliesrekeningen? Of misschien wil je de gehele administratie overlaten aan een boekhouder.Het is dan ook een goede tip om eerst op een rijtje te zetten welke zaken je wil uitbesteden en wat je zelf wil doen. Ik besloot uiteindelijk dat ik graag zelf mijn boekhouding wil voeren in mijn boekhoudpakket, maar alle overige zaken graag wil uitbesteden. Mijn facturen maak ik dus zelf en inkoopfacturen boek ik zelf in, maar een boekhouder zou ik in willen schakelen voor:
- De btw-aangifte per kwartaal
- Jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte
- Opstellen van de jaarrekening
- Doorlopend belasting- en financieel advies
Hoe kies je een boekhouder?
Als je voor jezelf op een rijtje hebt welke zaken je wilt uitbesteden, dan kun je heel gericht op zoek gaan naar een boekhouder die dit aan kan bieden, die bij jou past én ook nog eens een tarief vraagt dat schappelijk is.
Als je al iemand kent in je eigen netwerk die boekhouder is, dan is de keuze misschien snel gemaakt. Ik kende zo snel niet iemand, dus ik startte mijn zoektocht naar een boekhouder online. Via Offerte.nl kun je bijvoorbeeld op basis van jouw wensen offertes uitvragen van diverse boekhouders, heel handig!
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een boekhouder die de Profit First methode hanteert, wat ik een heel groot pluspunt vind. Alle taken waar ik een boekhouder voor in wilde schakelen, kon zij aanbieden en bovendien bood ze ook nog aan om elk kwartaal een prognose en advies voor het komende kwartaal op te stellen. Kijk, dat proactief meedenken, daar word ik blij van!
Vanaf 1 januari heb ik dus een boekhouder die mij gaat helpen met mijn boekhouding. Een hele opluchting, want nu weet ik zeker dat ik alles goed doe én optimaal kan profiteren van aftrekposten. Ze gaat elk kwartaal mijn btw-aangifte doen, doet jaarlijks mijn inkomstenbelastingaangifte, stelt een jaarrekening op, maakt elk kwartaal een verslag en prognose én ik kan haar doorlopend vragen stellen.
Wat kost een boekhouder?
Hier is niet één antwoord op te geven, omdat de prijs sterk afhankelijk is van de taken die je precies uit wil besteden. Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons, voor mijn boekhouder betaal ik €908 voor één jaar. Voor dat bedrag geeft ze me advies over een goede verdeling van mijn omzet op basis van de Profit First methode, doet zij elk kwartaal mijn btw-aangifte, jaarlijks mijn inkomstenbelastingaangifte, stelt ze een jaarrekening op, maakt ze elk kwartaal een verslag en prognose én ik kan haar doorlopend vragen stellen. Stuur me gerust een privéberichtje via Instagram of een mailtje als je wil weten welke boekhouder ik heb ingeschakeld.
Ik ben benieuwd: doe jij als zzp'er je eigen administratie of heb je het (gedeeltelijk) uitbesteed?
Dit artikel is een betaalde samenwerking met Offerte.nl.
Geen opmerkingen
Een reactie posten