In 2020 moet het er - na vijf jaar parttime ondernemen - toch echt eens van komen: het is de hoogste tijd om een boekhoudprogramma aan te schaffen. Ik heb het altijd uitgesteld en maak tot op de dag van vandaag zelf facturen in een Wordtemplate en houd mijn inkomsten en uitgaven bij in een Excel-bestand. Enorm houtje touwtje natuurlijk en best foutgevoelig. En dan heb ik het nog niet eens gehad over al het handmatige werk dat er bij komt kijken, dat prima geautomatiseerd kan worden in een boekhoudprogramma. Nog voor 1 januari 2020 wil ik dan ook een boekhoudprogramma aanschaffen, het liefst één die ik kan koppelen met mijn zakelijke bankrekening.
Maar hoe kies je in vredesnaam een boekhoudpakket uit het enorme aanbod van tientallen boekhoudprogramma's? De overweldigende keuze is voor mij in ieder geval één van de redenen dat ik niet eerder een boekhoudprogramma heb aangeschaft. Tijd om op onderzoek uit te gaan en in kaart te brengen waar je op let bij het uitkiezen van een boekhoudprogramma.
Boekhoudprogramma verplicht?
Als ondernemer voor de belastingdienst ben je natuurlijk verplicht om periodiek btw-aangifte en jaarlijks belastingaangifte te doen. Hoe je dat doet, daar ben je echter helemaal vrij in. De werkwijze die ik tot nu toe hanteerde is dus niet fout, maar het kan wel een stuk eenvoudiger. Bovendien maak je sneller fouten als je in een eigen programma je boekhouding bijhoudt en is een boekhoudprogramma doorgaans een stuk minder foutgevoeliger.
Ook geeft een boekhoudprogramma je op elk moment een actueel inzicht van je omzet, kosten en winst. Ook handig natuurlijk! Voor mij zijn er in ieder geval genoeg voordelen om toch over te gaan op een boekhoudprogramma en mijn ellenlange Excel-document vaarwel te zeggen.
Functionaliteiten van een boekhoudprogramma
Hoe meer functionaliteiten een boekhoudprogramma heeft, hoe meer je betaalt, maar als zzp'er - zeker als startende ondernemer - heb je al die functionaliteiten misschien helemaal niet nodig. Er zijn verschillende boekhoudpakketten die speciaal ontwikkeld zijn voor eenmanszaken en het MKB.Vrijwel alle programma's bevatten de standaard functionaliteiten zoals het maken en versturen van facturen, het inboeken van facturen, het maken van een winst- en verliesrekening en het opstellen van een btw-aangifte.
Maar niet alle boekhoudprogramma's koppelen met je zakelijke rekening, bevatten een module voor urenregistratie of het opstellen van offertes. Als dit voor jou absolute musts zijn, dan is het voor jezelf handig om op een rijtje te zetten welke functionaliteiten voor jou een eis zijn. Naast de standaardfuncties, zijn dit mijn drie eisen voor een boekhoudprogramma:
- Gebruiksvriendelijk programma met duidelijke interface
- Importeren van banktransacties (zodat automatisch duidelijk wordt of een factuur betaald is)
- Mogelijkheid voor aangifte intracommunautaire prestaties
- Automatisch verwerken van facturen in btw-aangifte
Naast deze harde eisen, heb ik nog wel wat wensen, bijvoorbeeld het kunnen bijhouden van mijn uren en kilometers of het opstellen van offertes. Dit zijn leuke extra's, maar op dit moment gebruik ik daar al andere programma's voor die ik ook prima vind werken.
Kosten van boekhoudprogramma's
De kosten per boekhoudpakket verschillen enorm en zijn vaak afhankelijk van de functionaliteiten. Zo is e-Boekhouden de eerste 15 maanden gratis, maar Exact kost direct €39 per maand. Nogal een verschil! Ik vind het vooral belangrijk dat er een goede prijs-kwaliteit aangeboden wordt voor de functionaliteiten die ik nodig heb. Exact zal ongetwijfeld enorm uitgebreid en professioneel zijn, maar de kans is groot dat ik lang niet alle modules hoef te gebruiken.Voor welk boekhoudpakket ga ik?
Na wat online research en rondvraag bij mede-ondernemers ben ik uiteindelijk bij Moneybird uitgekomen. De site is enorm duidelijk en gaf mij op een hele begrijpelijke manier alle informatie die ik nodig had.Ook voldoet Moneybird aan al mijn eisen: ik kan facturen én offertes opstellen in Moneybird, afhankelijk van het pakket dat je kiest kun je automatisch banktransacties verwerken in je administratie, kan ik mijn intracommunautaire prestaties makkelijk aangeven in mijn boekhoudprogramma en worden facturen automatisch verwerkt in de btw-aangifte. Wat wil je nog meer?!
Ik kies nu voor het pakket van €10,00 per maand waarmee ik maandelijks 20 banktransacties in mijn administratie kan verwerken. Ik denk dat ik daar voorlopig prima mee uit de voeten kan en zo niet, dan kan ik eenvoudig upgraden. De eerste 60 dagen zijn bovendien gratis en in die 60 dagen kan ik gebruik maken van een onbeperkt aantal banktransacties.
Moneybird koppelt feilloos met de zakelijke rekening van Knab, dus ik heb ook direct een bank gevonden waar ik mijn zakelijke rekening ga openen.
Ik ben benieuwd: ben jij ondernemer en gebruik je een boekhoudprogramma? Zo ja, welke gebruik je? En zo nee, hoe houd jij je administratie bij?
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Ondernemeninternet.nl
Ik gebruik ook al jaren Moneybird en vind dat echt een super fijn programma. Heb dat nooit kunnen vergelijken met anderen, maar voor nu kan ik hier prima mee uit de voeten en heeft het goede functionaliteiten.
BeantwoordenVerwijderenWat een handig en informatief artikel, ik sla deze eventjes op want dan kan ik het nog een keer rustig lezen! fijne week nog verder
BeantwoordenVerwijderenSame :) Ik heb ook al jaren Moneybird. Bevalt me heel goed.
BeantwoordenVerwijderenHi Nicole,
BeantwoordenVerwijderenKunnen we hier verder over denken? Ons product is nu immers online en biedt die extra stap verder die ondernemers verdienen!